SAD Lučenec
akciová spoločnosť
 
Vyhľadávanie

Tlačiť
História SAD v SR

Technická základňa

Na základe Zákona č. 311/1948 získala verejná autobusová doprava likvidáciou drobných dopravných spoločností a jednotlivých koncesionárov od samotného počiatku monopolné postavenie v tejto činnosti. V prvých rokoch existencie zápasili podniky s nedostatkami v oblasti technickej základni, nakoľko táto bola vytváraná z vozidiel ČSD a koncesionárov rôznych typov a značiek, morálne zastaralých a nie v najlepšom technickom stave. Vozidlový park sa skladal z viac ako 20 typov autobusov rôznych značiek ako PRAGA, AVIA, ŠKODA,FIAT, MAN, BEDFORD, MAGIRUS, GRÄF-STIFT, KLÖCKNER, SAUER, BÜSSING a pod.

ŠKODA
ŠKODA
ŠKODA
ŠKODA
SAUER
SAUER

Prevažná časť týchto typov bola malokapacitná (30 – 40 osôb vrátane stojacich). V tých časoch nebolo zvláštnosťou, že sa pri nedostatku autobusových kapacít používali na prepravu osôb tiež nákladné automobily s najnutnejšími úpravami ložnej plochy. Počnúc rokom 1951 boli podniky ČSAD vybavované veľkokapacitnými autobusmi ŠKODA 706 RO.

Nakoľko výroba nestačila plne pokrývať požiadavky podnikov verejnej dopravy týmito motorovými vozidlami, pristúpilo sa k riešeniu špičkových robotníckych spojov pomocou osobitných prívesov spájaných s vozidlami Š 706 RO. Konštrukcia vozidiel v tomto období neposkytovala možnosti vytvárania batožinových priestorov pod podlahou, preto väčšie batožiny, kufre lyže boli prepravované na streche karosérie, ktorá bola špeciálne upravená. Po 10 rokoch činnosti sa skladal autobusový park ČSAD z vozidiel československej výroby ŠKODA 706 RO a RTO, PRAGA RND, TATRA HB-500, autobusových prívesov DM 4 a B 40 a autobusov maďarskej výroby IKARUS 30, 31, 630 a 55.

ŠKODA 706 RO
ŠKODA 706 RO
ŠKODA 706 RTO
ŠKODA 706 RTO
TATRA HB 500
TATRA HB 500

Koncom 60. rokov boli podniky ČSAD postupne vybavované autobusmi KAROSA radu 11 (ŠM, ŠL, ŠD) s pod podlahovým motorom.

KAROSA ŠM 11
KAROSA ŠM 11
KAROSA ŠL 11
KAROSA ŠL 11
KAROSA ŠD 11
KAROSA ŠD 11

Po roku 1968 bolo v jednom dopravnom závode podniku ČSAD Bratislava experimentálne zaradených do prevádzky mestskej hromadnej dopravy 5 kĺbových autobusov KAROSA ŠM 16,5. Po roku 1970 bol vozidlový park doplňovaný ďalšími typmi IKARUS 180 a 250, ktoré zaznamenali kvalitatívnu zmenu v kultúre cestovania.

IKARUS
IKARUS

V roku 1984 bol vozidlový park ČSAD vybavovaný autobusmi KAROSA typového radu 730, vo verziách B731 mestský, C 734 prímestský, C 735 medzimestský a C 736 diaľkový a K 744 (kĺbový).

KAROSA C 735
KAROSA C 735
KAROSA K 744
KAROSA K 744

V 90. rokoch zaraďuje ČSAD do prevádzky inovovaný typ autobusu KAROSA radu 900 vo verziách mestský, medzimestský a luxusný.

KAROSA rady 900
KAROSA rady 900

V roku 1998 boli do prevádzky okrem autobusov KAROSA radu 900 u jednotlivých dopravcov SAD postupne zaradované autobusy slovenských výrobcov značky GRANUS , SLOVBUS a NOVOPLAN.

GRANUS
GRANUS

V roku 2000 niektoré podniky SAD okrem vozidiel KAROSA 900 postupne zaradili na niektoré málo vyťažené linky malokapacitné autobusy (midibusy) zn. MERCEDES –BENZ VARIO 814 s celkovou kapacitou 40 prepravovaných osôb (18 sediacich a 22 stojacích).

MERCEDES –BENZ VARIO 814
MERCEDES –BENZ VARIO 814
MERCEDES –BENZ VARIO 814
MERCEDES –BENZ VARIO 814

Okrem týchto typov vozidiel niektoré podniky doplnili svoj vozidlový park autobusmi západoeurópskej výroby zn. MERCEDES, RENAULT, NEOPLAN a pod.

Strana 2 z 2